De Baronierijders

Rittensport

67 jaar

De leeftijd van de club

1953

Opgericht in

Slechts € 35

Kosten voor het lidmaatschap
De Baronierijders

Rittensport

Rittensport, wat is het?

Sinds 1953(!) komen de Baronierijders zo’n 8 keer per jaar bij elkaar. Om tijdens een kaartleesrit met elkaar te strijden om de eerste plaats. Wat is een kaartleesrit en wat maakt het zo leuk om, op een vriendschappelijke manier, te zien wie het beste is?

Slim puzzelen

De uitzetter van een kaartleesrit is vaak al maanden vooraf bezig om op stafkaarten een route te bepalen. In deze route ‘verstopt’ de uitzetter tal van hersenbrekende routepuzzels. De uitzetter maakt hierbij gebruik van een routesysteem. Zo laat hij/zij bijvoorbeeld de deelnemers de kortste route bepalen tussen ca. 20 pijlen die op een stafkaart ingetekend staan. Hoe de ideale route bepaald moet worden, staat in het reglement van de rit van die dag. De deelnemers tekenen, zodra ze bij de start de wedstrijdkaart gekregen hebben, hun ideale route in (bijv. kortste route tussen pijlen). Als de deelnemers eenmaal onderweg zijn, blijkt vaak dat de route niet exact zo te rijden is zoals op de kaart ingetekend. De werkelijke situatie is bewust anders dan op de kaart is aangegeven. Dan is het de bedoeling om zoveel mogelijk van die ideale kaartroute ‘in het echt’ te rijden, waarbij de wedstrijdkaart leidend is. Dit wil zeggen, als op de wedstrijdkaart een weg niet bestaat en je ziet hem voor je neus, dan mag je deze weg niet inrijden.

Tijdreizen

Stafkaarten zijn immers niet altijd en overal actueel: wegen worden verlegd, een doorgaande weg blijkt ‘verboden in te rijden’, viaducten en rotondes zijn aangelegd, complete wijken uit de grond gestampt. Hoe vind je dan onderweg nog zoveel mogelijk terug van die ‘oude’ kaartsituatie, jouw ideale route? Dit is waar het om draait bij onze sport! De uitzetter controleert de deelnemers door onderweg controlebordjes te plaatsen. De deelnemer schrijft de letters of cijfers op de bordjes waar hij langs komt op zijn controlekaart. De juiste volgorde en combinaties van controles op de controlekaart bepalen het klassement.

Snelheid niet belangrijk

In tegenstelling tot de rallysport die je misschien kent van tv, zoals de Rallye Monte Carlo of Tulpenrallye, gaat het bij kaartleesritten niet om snelheid. Natuurlijk, die puzzels moeten wel met een beetje tijdsdruk opgelost worden, we willen iedereen ook weer op tijd gezellig bij de finishlocatie hebben. Maar de snelheid is van ondergeschikt belang. Om het heel specifiek te maken: wanneer je een minuut te laat bent kost dat 1 strafpunt. Maar wanneer je een controlebordje mist, kost dat 30 strafpunten. Anders gezegd, je wint als je de juiste route gereden hebt, niet als je als eerste bij de finish bent.

Samenspel

Onderweg tuurt de navigator op de kaart en vergelijkt deze steeds met de echte situatie. De bestuurder is bewust aan het autorijden, met alle aandacht voor de techniek van de auto en voor het verkeer. Niet de bijna automatische, dagelijkse rit over de A16, relax luisterend naar Tomtom en Spotify. Nee, tijdens een kaartleesrit is de bestuurder alert op het andere verkeer, luistert naar de aanwijzingen van de navigator en speurt naar controlebordjes. Samen proberen zij hun ideale route zo precies mogelijk te volgen, zijn zij op zoek naar oude wegsituaties en proberen de routepuzzels van de uitzetter te doorgronden. Sportief samenzijn voert de boventoon.

Moeilijk of niet

We rijden onze ritten in verschillende moeilijkheidsklassen. Van beginners tot gevorderden, voor ieder wat wils op zijn/haar niveau! Deelnemers met weinig of geen ervaring strijden samen in een andere klasse dan de ervaren rotten. Na afloop van elke rit is er over de ideale route een uitgebreide toelichting op papier van de uitzetter. Het komt zelden voor dat een deelnemer de rit helemaal foutloos gereden heeft.

Wanneer je wat meer uitdaging wilt dan de toerrit van je merkclub, nodigen we je graag uit eens mee te doen met onze clubritten. Ben je enthousiast geworden en je wilt nog meer informatie? Dat kan! Jaarlijks organiseren we cursussen om nieuwe leden wegwijs te maken in de diverse reglementen en routesystemen. Verder hebben we ook zogenoemde droogritten, waarbij je een kaartleesrit op je computer kunt ‘rijden’.

Kaartleessystemen

Er zijn diverse routesystemen om een kaartleesrit te rijden. We noemen er hier een paar:

  • Ingetekende lijn (met/zonder barricaden)
  • Van punt naar punt (op één na) kortste route
  • Van pijl naar pijl (op één na) kortste route
  • Grensbenadering

Voor elke kaartleesrit maakt de uitzetter een specifiek dagreglement, waarin het routesysteem (of meerdere systemen) en de spelregels vastgelegd worden. Hiernaast is er een algemeen reglement, het Technisch Reglement Kaartlezen, dat door de koepelorganisatie Nederlandse Rittensport Federatie beheerd wordt. De eerdergenoemde systemen worden ook gebruikt in nationale en internationale rally’s. Je kunt onze ritten dan ook prima gebruiken om te oefenen voor deelname aan (inter)nationale rally’s zoals Tulpenrallye, Wintertrial, Hornelandrally of SLS.

Auto

We vinden het hartstikke leuk wanneer je met een klassieke auto of youngtimer meedoet. Mooi om die auto’s bij de start te bewonderen en door het Brabantse landschap te zien rijden. Maar je kunt ook gewoon met een hedendaagse auto meedoen. Bij ons jaarlijkse top-evenement, de Zes Uren van Breda, hebben we gesplitste wedstijdklassen voor klassiekers en voor hedendaagse auto’s. Bij onze maandelijkse ritten rijden oude en nieuwe auto’s in dezelfde klasse.

Wat heb je nodig?

Een navigator en een chauffeur, om mee te beginnen. Een WA-verzekerde auto. De navigator heeft in het begin niet veel meer nodig dan een plankje om de wedstrijdkaart op te bevestigen en een potlood of pen. Heb je eenmaal de smaak te pakken dan is het handig om een loep en liniaal met schaalverdeling aan te schaffen en een speciale kaartleesbak te kopen of te maken, met ingebouwde loep en verlichting. Om de juiste route te rijden heb je als beginner vaak al voldoende aan de dagteller van de auto, later kun je een nauwkeurige tienmeterteller gebruiken. Dit kan een mechanische tripmaster zijn of een app in je telefoon (bijv. Rally Tripmeter).

Respect

Wij vragen van onze deelnemers niet alleen respect voor verkeersregels en andere verkeersdeelnemers, maar ook voor omwonenden langs de route. Zij zien bij onze clubritten enkele tientallen deelnemende auto’s langskomen. Wij willen hierbij geen overlast veroorzaken. De uitzetter probeert onveilige verkeerssituaties en woonwijken zoveel mogelijk te mijden. Hierdoor zijn we vaak in het ‘buitengebied’ onderweg. Vanzelfsprekend rijden we alleen op openbare wegen en niet op privéwegen (tenzij er door de eigenaar toestemming verleend is).

Kosten

Uitgangspunt van onze vereniging is dat onze ritten toegankelijk zijn voor elke portemonnee. Deelname aan een reguliere clubrit kost ongeveer net zoveel als twee bioscoopkaartjes. Bij grotere ritten, zoals de Zes Uren van Breda, zorgen we ook voor koffiestops, lunch en diner en liggen de deelnamekosten wat hoger (zie Ritten) De kosten voor het lidmaatschap van ASC De Baronierijders vind je hier. De vereniging heeft geen winstdoelstelling.

Wat doet de club?

De Baronierijders, als vereniging, zorgt voor de jaarlijkse rittenkalender, zoekt de beste uitzetters, vraagt vergunningen aan bij gemeenten en provincie, verstuurt uitnodigingen en regelt de inschrijvingen, berekent na afloop van de rit bij elke deelnemer het aantal routefouten en houdt de stand bij in het clubkampioenschap.

Verder onderhoudt de vereniging contacten met andere, regionale kaartleesclubs en de koepelorganisatie, de Nederlandse Rittensport Federatie.

De baronierijders

Kaartleescursus

Naast het organiseren en rijden van ritten wordt ook veel aandacht besteed aan de kennisvergroting van nieuwe of toekomstige leden. Daartoe worden regelmatig kaartleescursussen georganiseerd.

Voor nadere informatie:
info@baronierijders.nl